A world of cuteness

Alla inlägg den 9 mars 2013

Av Ichigo & Minto - 9 mars 2013 17:57

Jag fortsatte med det Minto gjort: Mew mew chibis!

Här är del 2 med purin och lettecue fövanlande och alierna kisshu och taruto (orkade inte göra pai,kanske kommer i del 3!)

       

Gemför gjärna med riktiga manga figurerna!

Del tre kanske kommer med pai,aouyama och rio och akasaka!

/Ichigo!


Av Ichigo & Minto - 9 mars 2013 15:49

”Har du ett bibliotek fattas inget” heller något liknade sa någon snubbe som jag inte minns namnet på. Texten stod under ett par hyllor i biblioteket som jag besökte för några timmar sen. Det kanske han har rätt i, fast lite mat och dryck och ett hem kanske man vill ha också då. Fast då kan man ju ha ett bibliotek med restaurang och hotell. Fast ett vanligt bibliotek består ju i huvudtaget utan nästan bara böcker. Manga, uppslagsverk, Språkböcker och romaner. Hela alltihopa blir minst 100 miljarder bokstäver, MINST. Sen är det hundra olika människor som suttit och skrivit ner allt det där. Pust, blir trött bara av att tänka på att skriv en Harry Potter bok. Och så läser massa folk dem här böckerna, och alla har olika smak för böcker. Jag till exempel läser helst manga serier medans min kompis tycker man får ont i huvudet av att läsa baklänges. Lika som det finns olika människotyper finns det flera läsartyper, och det är lika med musiksmak, klädsmak och så, du fattar. Sen är det så fantastiskt att det finns så många olika sätt att läsa. Man behöver inte sitta och glo på ett par små tecken för att läsa. Om du hör på en ljudbok får du ju ändå samma upplevelse som att läsa det själv. Och om man inte kan se så är det ju en fantastisk lösning! Om man inte hör kan man väl ändå läsa eller? Det funderade jag på när jag såg en dvd med en barn bok på teckenspråk. Jag kom fram till att det inte kanske är så lätt att lära sig läsa för man hör ju inte när man ljuder och så. Jag tycker det är väldigt bra att döva och blinda också kan läsa men på sina olika sätt. Att dem ändå kan känna upplevelsen av att komma in i en bok. För den är så härlig att jag tycker alla har rätt att känna den. I fattiga länder så kan ju inte alla läsa. Det börjar ju bli bättre med fler skolor och sådant. Det gör att dem även kan få läsa en bok. Fast för att uppleva den känslan måste det vara en bra bok.  Man kan liksom inte njuta av den här texten: Det var en hund som var nära på att dö flera gånger. Man måste beskriva hunden och hur och på vilka sätt den var nära på att dö. Och hela alltihopa ska man försöka göra så spännande heller så roligt som möjligt beronde på vilken sorts bok man försöker skriva.  Det gör hela upplevelsen mycket bättre. Fast nu skulle kanske inte just jag vilja läsa om en hund som var nära på att mista livet. Fast det behöver inte vara en roman skriven av världens bästa författare för vissa. Som för min lillasyster, hon håller på att lära sig läsa och för henne är det nog underbart bara av att läsa meningen om hunden. Ja, olika personer nöjer sig med olika nivåer av välskrivning. För annars så skulle ju inte lätt att läsa böckerna finnas, om varje femåring ville ha poesi i världsklass. Och det är nog tur att det finns dem där nivårena. För utan dem så skulle inte det finnas så många typer av böcker. Det är en sak som är underbart med böcker, att tack vare dem olika sorters typer av böcker så finns det en bok till alla. Fast det finns ju sådana som inte läser utan ser på typ filmatiseringar av olika kända böcker. Sådan är inte jag. Jag har läst en bok och sen sett filmen och boken är mer detaljrik. Och det har ju redan tagit upp det där med detaljer. Och dessutom om alla fördedrog film framför att njuta av en bok så skulle inte senare generationer kunna läsa. Så vi får hoppas att vi får lära oss i skolan även i framtiden. För om ingen kan läsa så går man miste om så mycket. Till exempel så kan inte historikerna läsa våra skrifter som kunde hjälpt dom att veta mer om vår tid, och det är ju synd.  Läsa är en viktig sak att kunna. Det gör ju saker mycket lättare, inte bara till att läsa. Tacka vet jag också biblioteken! Där får vi ta del av all fantastisk litteratur vi har, och nu har jag dessutom utforskat alla sätt att njuta av den. Sagt är sagt men nu har jag kommit på vilket sätt jag tycker bäst om: Att ligga under en filt medan det stormar ute och bredvid en kopp te med en bra bok!

Vi som skriver här:

 

こにちわ

 

 

 

Vi är två, smått konstiga 13 åriga tjejer som kallas

 

Ichigo & Minto. Vi är helt galna i Japan och spenderar mycket tid till att kolla på anime och läsa Manga. Vi älskar även Jpop, favorit bandet är AKB48 och oshimenerna bla. Oshima Yuko och Takahashi Minami. Favorit animen är så klart Akb0048. Vi tar lektioner i Japanska språket som vi tycker är väldigt intressant.  ½ av oss klär sig även smått i Decora, en Japansk klädstil från Harajukus gator!

 

Vi hoppas du kommer trivas på vår blogg som för det mesta handlar om vår vardag och våra intressen!

 

またね

 

Vad ska vi skriva mer av?
 Anime&manga
 Jpop
 Vår vardag
 Inspo!
 Japanska klädstilar
 Jag gillar er blogg som den är just nu!
 Waaaatashi wa unicorn desu!
50 besvarade frågor

Sök i bloggen

   Följ oss på Tumblr.  Kontakta oss via mejl

We♥It

   

 

Senaste inlägg

Kategorier

Gäst boken

Översätt



Länkar

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards